Prevenció Risc Escolar
Català
Català   Castellà Castellano
 
Cercar:
 
Activitats dins del centre
 Portada
 Legislaciķ
 Escola Infantil
 Entrades i sortides
 Laboratoris i tallers
 Ed. Física i esports
 Plāstica
 Aula d'informātica
 Zona d'esbarjo
 Cuines i menjadors
També et pot interessar:
   Llei de Prevenciķ
   Darreres publicacions
   ABC de la Prevenciķ
   
Treballes a una escola?
 
Fletxa Escola Infantil
Imatge llibres

Dediquem un punt especial a aquest grup d'edat (de 3 a 5 anys), ja que els factors de risc són més elevats quant més petit és l'infant. Aquest no depèn d'ell mateix i no sabrà valorar, en molt casos, l'existència d'un perill potencial. Per això, l'acció preventiva s'haurà de desenvolupar encara amb més atenció per part de totes les persones implicades en l'acció educativa (mestres, direcció i personal de serveis).

Amb tot, el mestre/a és un referent per a l'infant i per tant, caldrà anar desvetllant en ell el sentit de l'autoprotecció com un element més de la seva formació com a persona.


Caigudes a diferent nivell

  • Graons, rampes... són un perill potencial pels infants. Cal que estiguin netes d'entrebancs o elements que puguin dificultar el pas.
  • Els infants tendeixen a intentar descobrir què hi ha als llocs on no poden arribar o bé a intentar arribar allà on hi ha quelcom que els crida l'atenció (tisores, pots de vidre,...). Hem de vigilar, doncs, de no deixar escales al seu abast o de no deixar coses que sabem que poden causar un accident si les aconsegueixen o els cauen a sobre. Caldrà guardar en armaris amb pany aquells objectes o utensilis potencialment perillosos.
  • No deixar finestres obertes si no hi cap adult que vigili els infants (poden llençar objectes al carrer, poden enfilar-se a una cadira i saltar, etc).


Contusions

  • Per la seva alçada, els infants són més propensos a donar-se cops al cap. Evitarem col·locar mobiliari d'adult o amb les arestes seques en zones de pas.


Electricitat

  • Tots els endolls han d'estar protegits i col·locats com a mínim a 160 centímetres d'alçada. Tot i així, és recomanable posar tapadores de plàstic incorporades als endolls.
  • Sempre que s'utilitzin aparells que funcionen amb electricitat (radiocassets, etc.) cal no deixar-los a l'abast dels infants, ni deixar que siguin ells qui els endollin o desendollin.


Utensilis i material

  • És molt important utilitzar les eines i el material adequats per a cada edat, però més en edats tant curtes ja que als perills propis de cada utensili, cal afegir-hi la poca consciència de perill que tenen. Vigilar especialment tisores, grapadores i punxons.
  • Evitarem utilitzar xinxetes o agulles i si ho fem, les col·locarem a suficient alçada.
  • No hem de tenir a l'abast productes o líquids tòxics. Els colors normalment cridaners dels productes de neteja, poden induir l'alumne a beure'n.
  • No hem de posar en ampolles d'aigua líquids que no siguin aigua, ja que ni tant sols etiquetant-les, podem tenir la certesa que els infants no en beuran.


Lavabo

  • Tot i que els alumnes han d'aprendre a anar sols al lavabo, no hem de descuidar la vigilància d'aquesta zona pels perills inherents que porta. Caure dins la tassa, pujar-hi al damunt, tirar aigua o sabó a terra. poden ser causa d'accidents.
  • El sabó no ha de ser mai de pastilla.
  • No utilitzar el lavabo com a magatzem de productes de neteja ni deixar-hi cap cubell d'aigua amb detergent.


Portes

  • L'agafament dels dits a les portes són un dels accidents més freqüents a l'educació infantil. En la mesura del possible, caldrà protegir la unió entre la porta i el marc amb una franja de plàstic .
  • No posarem passadors ni panys que es puguin tancar per dins.
  • Els vidres de les portes han d'ésser substituïts en la mesura del possible per plàstics o policarbonats, i si pot ser, deixant una zona a l'alçada del camp de visió del nen que permeti veure si hi ha algú a l'altre costat.


Pati

  • Posarem especial atenció a les condicions dels espais de joc, per detectar on pot existir un risc real d'accident.
  • Tindrem cura d'eliminar aquells objectes, utensilis o elements que poden causar ferides (pals, pedres, vidres...).
  • Caldrà detectar aquelles zones especialment difícils de vigilar o controlar.
  • La vigilància en espais oberts ha de ser activa. Per tant, és important moure's contínuament resseguint tota la zona de joc i aquelles zones de més difícil control.
  • Jugar al lavabo a l'hora del pati (aigua i terra) és una alternativa molt atraient pels infants. És, per tant, un dels espais que haurà de controlar-se amb més atenció.
  • Els jocs infantils (estructures, tobogans...), tot i ser homologats, suposen un risc si no se'n fa un bon ús. Per tant, cal instruir els alumnes perquè els utilitzin correctament i per allò que han estat pensats.
Imprimir
 
     
 
Assegurances GASSIOT
Universitat Ramon Llull
Catalana Occident
Fundació Escola Cristiana
Agrupació Escolar Catalana
© Prevenció Risc Escolar, S.L.