Prevenció Risc Escolar
Català
Català   Castellà Castellano
 
Cercar:
 
ABC de la Prevenciķ
 Portada
 Infantil
 Primāria
 Secundāria
 Cicles Formatius
 Batxillerat
 Universitat
També et pot interessar:
   Llei de Prevenciķ
   Darreres publicacions
   ABC de la Prevenciķ
   
Treballes a una escola?
 
Fletxa 12 principis per millorar la prevenciķ a l'escola
Imatge llibres

Com a resultat de l'Estudi de les Iniciatives Europees de Prevenció de Risc Escolar realitzat en els anys 2003 - 2004 per la FBAS - Grup PSITIC de la F.P.C.E.E. Blanquerna (URL), podem proposar un seguit de 12 mesures o accions que milloraran molt la prevenció dels accidents i del contagi de malalties entre els alumnes, docents i PAS.


Prevenció d'accidents

  1. Més llum i menys soroll. L'aplicació d'aquesta norma té una repercussió immediata en la disminució d'accidents. Una bona il·luminació en zones de pas freqüent de molts usuaris de l'escola (en escales, passadissos i repartidors, per exemple), i la disminució del soroll ambiental escolar (que fa que es pugui estar més atent a sorolls que avisin d'algun perill - avisos verbals, indicadors acústics, alarmes, etc.-) es correlacionen positivament amb la disminució d'accidents. Tant una cosa com l'altra permeten detectar amb més facilitat objectes i situacions de risc que poden ocasionar caigudes i cops de diversa gravetat. Això és especialment important de cara a la prevenció d'accidents de mestres, professors i professores d'edat més avançada en els quals l'agudesa sensorial (especialment visual i acústica) pot haver disminuït. Fins i tot, hi ha escoles que estan mirant de demostrar que aquestes variables de llum i so també estan relacionades amb la disminució de malalties. L'increment de llum permet detectar més fàcilment zones d'acumulació de brutícia. Pel que fa al soroll, hi ha una relació amb la disminució de trastorns auditius.

  2. Proteccions de plàstic o goma a totes les columnes de les sales destinades a fer Educació Física. Les columnes de nova construcció a qualsevol lloc pertanyent a un centre escolar s'han de fer de secció circular per disminuir la gravetat dels accidents causats pels cops contra aquestes estructures. Val la pena tornar a recordar que els cops són la primera causa d'accidents en escolars.

  3. Realització d'un simulacre d'evacuació un cop l'any, com a mínim. Tothom, sense excepció, coincideix en assenyalar la necessitat de dominar l'evacuació de cada centre escolar. Alhora es remarca la necessitat de repetir els simulacres ja que s'evidencia una millora clara després d'haver-los realitzat unes quantes vegades. Les mancances i els errors detectats durant els primers assaigs ja no es tornen a repetir.

  4. Domini de la maniobra de Heimlich. Els ofegaments són la cinquena o sisena causa d'accidents escolars, segons l'estudi.

  5. Control del material punxegut i de tall. Els talls i les hemorràgies són la segona causa d'accidents escolars, de manera que cal tenir sota control tots els estris, eines i màquines que els poden ocasionar. Les tisores i els punxons són eines que estan ben controlades, però cal pensar també en la perillositat dels llapis massa afilats, bolígrafs massa punxeguts (quan es manipulen cal no fer-ho amb violència; s'han d'utilitzar amb la mateixa cura que unes tisores o un punxó; són igualment perillosos) i les màquines-eines de les aules de tecnologia.

  6. Organització de cursos de natació amb sessions en què s'ensenya a mantenir la calma i a surar vestits.

Prevenció de malalties

  1. Potenciació dels hàbits saludables que es recomana tenir de cara a gaudir d'un estil de vida saludable. N'avanço tres de fonamentals, coneguts per tothom: Cal dormir (no només descansar) entre vuit i deu hores diàries (i fins i tot dotze en el cas que parlem d'alumnes de l'Etapa Infantil), cal menjar de tot (una dieta el més variada possible i sense exagerar la ingesta de cap aliment -menjar de tot però sense excés-) i cal fer una mica d'exercici diàriament (no cal practicar forçosament un esport determinat, es pot caminar i pujar escales a diari per mantenir un bon to fisiològic general).

  2. Protocol per aprendre a tapar-se la boca correctament, quan es té tos o esternuts. Aquest protocol ens diu que cal tapar-se la boca en els moments d'expiració violenta i que, a més, cal fer-ho amb el braç, mai amb les mans (i, en aquest cas, cal rentar-les el més aviat possible i amb un sabó líquid amb base d'alcohol).

  3. Tècnica de neteja de la doble galleda. Aquesta tècnica, consistent a fer servir dues galledes, i no una, quan es frega el terra, disminueix notablement la càrrega microbiana en dependències escolars.

  4. Procediment per entendre la importància de tenir les mans netes. Aquest procediment és molt fàcil de realitzar i aporta gran quantitat de coneixements que podem aprofitar per a la tasca preventiva d'evitar contagis a causa de les mans brutes com a vector de transmissió.

  5. Potenciació de l'esport. A més de ser un hàbit preventiu de moltes malalties, la pràctica de l'esport s'està estenent com a recurs idoni per lluitar contra el bulling. Tenir els alumnes ocupats en la pràctica i aprenentatge d'esports fàcilment realitzables a l'escola, com el ping-pong, el bàsquet, l'escalada (en rocòdrom), els escacs i diverses disciplines de l'atletisme es relaciona directament amb la disminució de casos d'intimidació als companys i companyes d'escola.

  6. Potenciació d'activitats musicals. La música, i en concret l'aprenentatge d'un instrument, de cant o de ball, també és una dedicació immillorable que es relaciona amb l'increment del benestar a l'escola i amb la disminució de diferents tipus de malalties i trastorns.
Materials relacionats:
icopdf.gif
Estudi realitzat durant els anys 2003-2004 sobre les iniciatives europees de prevenciķ de riscos escolars.
Categoria: Estudi
Imprimir
 
     
 
Assegurances GASSIOT
Universitat Ramon Llull
Catalana Occident
Fundació Escola Cristiana
Agrupació Escolar Catalana
© Prevenció Risc Escolar, S.L.