Prevenció Risc Escolar
Català
Català   Castellà Castellano
 
Cercar:
 
Personal docent
 Portada
 Riscos musculoesquelètics
 Riscos oculars
 Riscos vocals
 Riscos psicosocials
També et pot interessar:
   Llei de Prevenció
   Darreres publicacions
   ABC de la Prevenció
   
Treballes a una escola?
 
Fletxa Riscos vocals
Imatge llibres

RESPECTAR LA VEU, TENIR-NE CURA

La veu: eina de treball

La veu és una de les eines de treball dels mestres i professors. Una gran part de l'ensenyament es fa per via oral. Els mestres parlen molt. És la seva feina.

La veu és un instrument valuós. En la veu expressem les intencionalitats, donem valor i significat a allò que diem. L'alumnat entén la importància del missatge en la veu del docent. Per això, els mestres i professors volem una veu flexible, clara, resistent, que duri... Però la veu és fràgil. Està generada per un conjunt d'òrgans del nostre cos que funcionen gràcies a un complex sistema d'equilibris. Si els equilibris es trenquen, la veu pateix i emmalalteix.

Molts docents tenen problemes de veu: presenten fatiga vocal, mala qualitat de la veu i alguns presenten lesions a les cordes vocals (nòduls, edemes, pòlips...). La patologia de la veu apareix quan, en un context de treball amb la veu, algun dels equilibris emocionals, posturals, respiratoris, de l'entorn... es desajusten. El cos compensa el desequilibri amb un sobreesforç i apareix la fatiga, la mala veu i, finalment, la lesió.


Com podem tenir cura de la veu?

A la majoria de docents els preocupa tenir una bona veu "que duri tota la vida".

La veu és una funció que aprenem a fer servir en les primeres etapes de la vida i que pot ser millorada i perfeccionada. Educar la veu és possible . En la formació inicial dels mestres o bé en activitats formatives posteriors és possible aprendre a dominar la veu per ensenyar .

En aquesta formació cal que aprenguin a fer servir tot el cos per a generar la veu. Cal que aprenguin a seleccionar el to, la intensitat i el timbre adequats per als diferents estils docents.

Cal que els docents revisin la seva manera d'ensenyar i potser descobreixin que no sempre cal que tots els coneixements passin per les seves cordes vocals. És possible mantenir un bon ordre de treball sense haver de fer servir el crit com a manifestació d'autoritat.


Solucions als problemes de la veu

Podem millorar l'entorn del docent i evitar els elements nocius, els ambients sorollosos, amb pols, amb guix..., evitar els aires condicionats i les calefaccions que ressequen l'aire. Podem procurar mantenir un grau d'hidratació alt. Beveu aigua durant les classes i aprofiteu les pauses per descansar. No lluiteu contra el soroll amb la veu. Espereu el silenci.

Suprimir el tabac de manera definitiva serà també una bona ajuda.

El cos és l'instrument que fa sonar la veu. Cal tenir cura de la salut en general i especialment de la postura. La veu demana disponibilitat de moviments. Necessitem un cos on les espatlles no s'enrotllin, amb una actitud d'extensió en l'eix vertical, amb sensació d'eixamplament constant.

Mantingueu alguna activitat física almenys un cop a la setmana. Intenteu que no us sobrecarregui i tingueu lesions afegides. La respiració és el motor de la veu. Deixeu entrar l'aire, no el xucleu. Podeu alternar la respiració nasal i bucal. Mentre calleu, respireu pel nas.

Si la veu es trenca i us quedeu afònics, aneu al metge. No deixeu cronificar la mala veu. Els problemes de la veu es poden solucionar.


Josep Mª Vila (F.P.C.E.E. Blanquerna - URL)

Materials relacionats:
icopdf.gif
Categoria: Altres
icopdf.gif
Fulletó destinat a informar i sensibilitzar sobre els problemes de la veu en els docents.
Categoria: Fulletó
icopdf.gif
Estudi realitzat pel Departament de Tecnologies Audiovisuals d'Acústica de l'Escola Universitària La Salle
Categoria: Estudi
Imprimir
 
     
 
Assegurances GASSIOT
Universitat Ramon Llull
Catalana Occident
Fundació Escola Cristiana
Agrupació Escolar Catalana
© Prevenció Risc Escolar, S.L.